Updates

Dah lama tak bagi personal update:

1. Kami (Aidan Group) dah berpindah ke ofis baru, di No. 100-1, Jln 2/23A, Taman Danau Kota, 53300 Kuala Lumpur. Ofis ni terletak di hadapan Jalan Genting Klang, sebelah Petronas. Ini merupakan perkara yang dah lama kami rancang, untuk menyatukan semua syarikat2 Aidan di bawah satu bumbung untuk meningkatkan komunikasi dan effectiveness (dan juga mengurangkan jumlah sewa). Ofis baru ni memang lawa — pemilik ofis ialah seorang taukeh Cina yang mengamalkan Feng Shui — dan lokasi pun bagus.

2. Soalan OMK 2010 sudah siap cuma tunggu nak print sahaja. Alhamdulillah saya amat berpuas hati dengan kualiti paper OMK 2010, at least sama taraf dengan paper OMK 2009. Sejak saya ambil alih jawatankuasa menggubal soalan Olimpiad Matematik Kebangsaan, saya amat obses untuk menaikkan kualiti soalan OMK (bukan bermakna menaikkan tahap kesukaran tetapi kualiti soalan) supaya peserta-peserta berpeluang melihat soalan-soalan matematik yang indah berbanding soalan-soalan matematik yang membosankan di dalam silibus KBSM yang dipelajari di sekolah.

3. Preparation untuk IMO 2010 berjalan lancar, tiket ke Kazakhstan pun dah beli semalam.

Peserta Malaysia ke IMO 2010

Harap peserta Malaysia pada tahun ini membawa balik banyak pingat. Risau juga ada seorang dua yang masih belum mencapai piawai IMO, tapi pada peringkat ini pelajar kena sedar diri bahawa mereka masih jauh kebelakang (berbanding negara lain) dan gigih belajar dan berusaha, bukan hanya berpuas hati dengan pencapaian setakat ini iaitu berjaya menewaskan pelajar-pelajar Malaysia yang lain. Mentaliti jaguh kampung perlu diubah kepada mentaliti bersaing dengan yang terbaik dari seluruh dunia.

Saya pula malas nak motivasi lebih-lebih, saya lebih suka tumpu kepada technical skills dan pengetahuan matematik mereka. Setakat ini masih ada dua orang yang belum mencapai tahap penguasaan IMO yang minimum, jadi saya perlu fokus untuk meningkatkan skil mereka. Topik-topik yang perlu difokuskan ialah Combinatorics (kerana majoriti mereka masih lemah dalam topik ini) dan juga Number Theory (kerana mereka kurang menguasai teknik-teknik standard NT).

Satu lagi skil yang perlu diusahakan ialah kepantasan menjawab. Untuk mendapat markah untuk 3 soalan dalam masa 4.5 jam, seorang perlu menjawab dengan sangat pantas, dan mengambil masa kurang 1 jam untuk soalan mudah, 1-1.5 jam untuk soalan sedarhana, dan bakinya untuk soalan susah (2-3 jam). Contohnya, untuk soalan No 1 dalam IMO 2009, peserta Malaysia perlu dilatih supaya dapat jawab dalam masa tak sampai 30 minit:

Let n be a positive integer and let a_1,\dotsc,a_k (k \geq 2) be distinct integers in the set \{1,\dotsc,n\} such that n divides a_i(a_{i+1}-1) for i=1,\dotsc,k-1. Prove that n doesn’t divide a_k(a_1-1).

Saya sendiri berjaya selesaikan dalam masa 15 minit, jadi pelajar-pelajar saya patut boleh buat dalam masa 30 minit. Untuk praktis speed, perlu buat banyak soalan, mungkin 5 soalan bertaraf IMO sehari (setiap soalan: 1-2 jam). Komitmen tinggi perlu ada, kalau tidak, jadi main main sahaja. Buang duit sahaja hantar bertanding.

4 Responses to Updates

  1. ciksalma says:

    Soalan seperti ini mengingatkan saya soalan2 comprehensive exam dlm topic real analysis. I can say that if one doesn’t take any mathematics courses during the bach degree (pure), it will definitely takes time to learn and understand the ‘language’ of doing pure maths. The proves thing esp.

    Saya ingin bertanya, berapa lama seorg peserta dilatih sehingga ke tahap layak bertanding? Jika berpandukan kepada topik pilihan, e.g. combinatorics, number theory. Bukanlah topik yg didedahkan di peringkat awal sekolah. Memang mencabar.

    All the best to the Malaysian team.

  2. suhaimiramly says:

    Salam Cik Salma,

    Secara ideal peserta IMO perlu:
    1. mempunyai bakat semulajadi matematik yang tinggi (genius), dan
    2. dilatih sekurang2nya 2 tahun secara intensif.

    Peserta2 kami dilatih menulis proof daripada awal sehingga pada peringkat ini, proof ini dianggap second nature bagi mereka (75% soalan IMO berbentuk proof).

    Latihan yang kami berikan bukan setakat teori sahaja kerana soalan2 yang dibuat tidak mempunyai penyelesaian yg “bersih” sepertimana ujian matematik di sekolah/universiti. Mereka perlu dilatih utk buat problem solving, dan ini mengambil masa yang amat2 lama kerana ada banyak kombinasi/bentuk soalan yang boleh muncul daripada satu topik yg tampak mudah.

    Contohnya soalan IMO 1988 berikut cuma menggunakan theory of quadratic equation tetapi dianggap antara soalan paling susah pernah keluar di IMO:

    Let a and b be positive integers such that ab+1 divides a^2+b^2. Show that (a^2+b^2)/(ab+1) is the square of an integer.

    Ketika soalan ini dikemukakan, empat orang pakar number theory dari Australia termasuk seorang ahli matematik terkenal George Szekeres gagal menjawabnya dalam masa 6 jam. Namun soalan ini digunakan juga di dalam IMO dan 11 orang peserta berjaya menjawabnya dalam masa kurang 4.5 jam (beserta dua soalan lain!).

    Sumber: http://en.wikipedia.org/wiki/Vieta_jumping#History

    Thanks for the well wishes.

  3. suhaimiramly says:

    By the way semua peserta IMO mesti berumur 20 tahun ke bawah, dan belum memasuki universiti. Jadi tak ada siapa yang pernah belajar Pure Math di bachelor level. Cuba bayangkan cabaran mengajar matematik tinggi kepada pelajar2 tingkatan 2 hingga 5!

  4. Ray Jackwel says:

    Can you help me with this problem:
    n^4+4^n=5 find the value of n

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: