Perbualan telefon saya petang tadi

Semasa saya pulang dari ofis di Jalan Genting Klang.

*kring kring*…

Bal: Hello.

Kerani kerajaan: Ni Encik Suhaimi ke?

Bal: Ya, Suhaimi bercakap.

Kerani kerajaan: Encik Suhaimi, saya Zeti dari Kementerian XXX, saya call berkaitan dengan invois yang Encik hantar.

Bal: Ya ada apa masalah?

Kerani kerajaan: Macam ni Encik Suhaimi. Invois ni Encik hantar bulan April kan. Saya baru nak proses tadi. Tapi tarikh dalam invois ni tulis 30 April. Kerja ni encik siapkan bulan Mei. Jadi kami tak boleh proses payment sebab sepatutnya invois ni kena letak tarikh lepas habis kerja. Boleh tak Encik Suhaimi hantar balik invois ni, tapi tukar tarikh tu?

Bal*: Cik Kerani, apsal cik kerani ni lembab sangat. Saya tahu lah cik kerani ni kerani kerajaan, tapi tenggiling bunting buat kerja lagi cepat dari cik kerani. Sekarang ni kan ke dah bulan Ogos, kerja tu saya dah siapkan bulan Mei lagi. Bukannya ofis cik kerani proses 1,000 invois sehari macam ofis JKR, ni setahun 20 invois pon tak sampai. Benda tu saya dah pos sejak bulan April lagi (sebab tu tarikh dia bulan April) ape ke jadah prosedur kepada burit mak hang yang kena tunggu sampai ke bulan Ogos ni baru nak proses wahai sang kerani kerajaan. Aku nak report kat boss kang, tak sampai hati pulak takut cik kerani menangis, almaklumlah cik kerani ni mesti jenis pompuan lembik jenis mak nenek yang berbaris2 kat kafeteria Putrajaya tu. Kalau tak takkanlah sampai lembab buat kerja sampai 4 bulan baru nak proses invois. Bukannya nak mintak duit juta-juta pon, payment nya adehhh, aku belanja sehari kat KLCC pon boleh habis. Saya pun ikutkan dah lupa pasal payment tu. cik kerani ni buang masa saya betul, cik kerani amik lah duit tu, boleh cover beberapa bulan gaji cik kerani. Adeh…cik kerani, cik kerani, ape ke lembab nye cik kerani nih, mana la negara nak mencapai “high income economy” kalau macam ni punya kerja. ape ke bende la mangkok hayun procedure sampai tarikh beza 2-3 hari pun tak boleh nak proses invois…ye la, ye la, saya paham nak ikut prosedur, nak ikut circular, nak ikut arahan pihak atasan, nak ikut buku, tapi tu semua alasan je, alasan mat-mat dan minah-minah sang pelembab untuk melambat-lambatkan kerja sebab alasannya nak ikut CIRCULAR DAN PROPER PROCEDURE…keh keh keh kepala burit nenek hang. cik kerani, cube lah bijak sikit, amik liquid paper ke, padam tarikh tu, kan takde sapa tau, hasil dia serupa jugak dengan kalau suruh saya hantar balik invois tu dengan kosongkan tarikh. apsal la takleh pikir sendiri. sampai tua la ko jadi kerani kekeke…tu lah sekali lembab sampai bila bila lembab. lembab kini lembab selamanya. motto kerani kerajaan malaysia

(* Sayugia dimaklumkan bahawa dialog terakhir di atas adalah dialog rekaan semata-mata. Dialog sebenar seperti berikut)

Bal: (diujarkan dengan penuh bersabar, al-maklumlah sedang berpuasa) Ye, cik kerani, esok saya hantar dokumen tu.

__________________________________

Kekekeke….ini lah kali ke-57291 aku berurusan dengan kerani lembab mangkuk hayun yang bekerja mewakili kerajaan Malaysia. Sapa buat bisnes paham la apa aku cerita nih. Sampai aku pun dah malas nak tensen bila jadi macam ni. Setakat delay payment 4 bulan ni nothing la. Ada payment delay 2 tahun pun ada, kerja dah siap tahun 2008, bulan lepas baru dapat payment. Itu pun dia bayar half je (lagi half aku nak tuntut kat akhirat). Dan ada hati lagi tu, nak mintak aku cut RM 2,000 kononnya mintak derma untuk dia punya “badan kebajikan”. Hehehee…hina punya kerani, dah la bayar lambat, bayar tak cukup, lepas tu mintak rasuah lagi. Semoga anda dibakar di dalam api neraka.

14 Responses to Perbualan telefon saya petang tadi

  1. tombak says:

    untuk pengetahuan encik bal, bukan setakat businessman saja, untuk staf kerajaan yanng bawah-bawah ni pun lambat jugak dapat duit claim, memang kalau bahagian keewangan ni lambat sangat prosesnya, sampaikan kalau boleh malas nak berurusan dengan unit keewangan ni, kerja lambat macam mak nenek, bukannya sampai ribu2 atau juta2 yang mintak, tapi kena menunggu sampai berjanggut baru la duit nak masuk…

    kalau orang atas tu, cepat la pulak dapat, xpun orang2 yang kerani tu kenal, hoh, lagi la cepat, jadi trick kalau nak berurusan dengan pegawai kerajaan ni (kebanyakkan, tapi x semua) kena la baik2 atau rapatkan diri dengan diorang (kalau boleh kenal rapat macam adik beradik lagi bagus), kalau x, sebelah mata pun dia xpandang…

  2. Yus Rezal says:

    …kerani tu nak berkenalan dengan ko Bal…hehhehheh.kira Ok la tu invois bulan 4 proses bulan 8.tp yg tak boleh blah “payment setakat belanja kat KLCC sehari pun boleh habis..”.

  3. samah says:

    takpe bal tambah pahala pose ko berkali ganda…

    and ko punye blood pressure gak…

  4. Alif says:

    “Ye, cik kerani, esok saya hantar dokumen tu.”

    serious ko panggil minah tu “Cik Kerani”? kekeke😛

  5. suhaimiramly says:

    tombak,
    office politics memang suck

    yus,
    nak beli beg gucci satu pon tak cukup kekeke

    samah,
    amiiiin…bab pahala, bukan bp

    alif,
    takde lah, aku panggil dia “cik kurani” (kura-kura)

  6. Azrin Sani says:

    Kui x3, delay 4 bulan tu ok lah…. Kat kilang lama aku (one of petronas plant) invoice delay setahun tu biasa ajer…. Banyak sangat procedure; kena chop, mintak budget release, get manager to sign, lepas tu key in dalam sistem, lepas tu manager kena approve dalam sistem pulak dan finally kena hantar ke finance….. and semua tu user kena buat!

    Lepas dapat kat finance barulah kerani tu proses.

  7. eezone says:

    giler betul birokrasi…masih lagi berlaku ye sekarang…aku ingatkan dah laju sedikit proses kewangan kerajaan bila dah ada sistem eSPKB dan EFT. Sumer main click2 je…( aku terlibat secara langsung untuk isu keselamatan sistem eSPKB time dolu2 hehe)

    tapi betul la, kita invest berbillion ringgit untuk upgrade sistem pun tak guna juga kalau pengguna2 sistem tu masih di tahap hampeh…sama la macam kalau kasi ferrari pada orang yang biasa dengan kelajuan basikal…konpem dia bawak ferrari tu macam speed basikal gak…

  8. Iznan says:

    Lembap macam sloth. sama aje dari atas sampai ke bawah. sape yg laju sikit dituduhnya nak bodek bos. last2 semua jadi sama lembap. lagi lembap bila semua duduk satu tempat mcm kt putrajaya. kiri kanan atas bawah depan belakang semua orang gomen. pemikiran tak berubah2.. tengok org luar datang bawa invoice,nak claim payment..mula muka berkulat2…tengok plak yg dtanag tu muda dan sempoi aje..buat acuh tak acuh aje. sial betul

  9. Johan Tan says:

    Sebenarnya nak sign cek ambil masa 3-5 minit sahaja, jadi, untuk mengelak dari dibuli, kiterang terpaksalah exaggerate, cthnya seperti “Ah Long dah hantar gangster kat ofis” ataupun “budak-budak dah mengamuk sebab 2 bulan tak bayar gaji”.. which is kinda sad actually..

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: