Komputer zaman purba

Pada hari ini, sedang saya leka surfing menggunakan internet jalur lebar tanpa wayar di atas notebook saya yang ringan, murah (RM 799 brand new), yang mempunyai keupayaan grafik dan audio yang hebat dan kuasa pemprosesan yang tinggi beserta hard disk sebesar lebih 200 GB, tiba-tiba bapa saya mengetuk pintu bilik saya.

“Mi, mari kejap, nak tunjuk sesuatu”. Saya pun selaku anak yang taat pergilah ke bilik bapa saya.

Kemudian bapa saya mengeluarkan dari almarinya satu peralatan zaman purba yang digunakan oleh manusia zaman batu:

Ini dia mende nya, beratnya lebih kurang dalam 10kg, boleh digunakan sebagai senjata zaman purba. Hempap atas kepala dinosaur kompem mati.

Cih, ingat apa benda, komputer rupanya. Nama komputer ini ialah Amstrad PPC 512. Amstad ialah satu syarikat pengeluar komputer yang terkenal suatu masa dahulu, dan PPC bermaksud Portable Personal Computer.

Portable my ass

Berat keseluruhan benda ini hampir 10kg termasuk manual yang tebal, adapter yang besar, dan bermacam aksesori2 di samping komputer itu. Orang sekarang komplen sakit bahu sebab duduk di depan komputer sehari suntuk, orang zaman dulu sakit bahu sebab angkut komputer “portable”.

Kemudian saya pun membuka beg tersebut. Bapa saya telah menjaga komputer ini dengan sangat baik. Walaupun komputer ini dibeli lebih 20 tahun dahulu, tapi keadaannya masih baik, tidak berhabuk dan bercalar.

Ini rupa komputer itu:

macam rupa mesin amik blood pressure

bila bukak ada keyboard...hehehee

skrin boleh naik pulak...perghh hebat2

Komputer dan aksesori2 nya:

Komputer, floppy disk, dan manual. Disk tu satu untuk MS-DOS (operating system, macam Windows) dan satu lagi untuk PPC Organizer (macam Microsoft Office)

Saya kemudian membaca manual tersebut. Ini adalah antara page-page di dalam manual itu:

Kalau takde power source, boleh ganti dengan bateri 10 bijik...wakakakakaka...laptop ko ada boleh pakai bateri????

Tuk nenek kepada internet

cara menyuap disk yang betul

700,000 bytes aje total disk space...satu mp3 pon tak muat

wah ajaib...boleh guna calculator

word processor. macam payah je nak guna...tulis tangan lagi senang kut

Setelah penat gelak sambil membelek manual itu dari awal sampai akhir, saya pun meminta kebenaran daripada ayah saya untuk pasang komputer itu.

Mula-mula saya risau juga, nanti lepas sambung power source komputer itu akan meletup kerana mungkin organ dalamannya sudah berkarat dan mengeluarkan cecair kimia. Komputer ini tidak pernah digunakan sejak 1991 jadi apa-apa pun boleh berlaku. Lagipun saya tak rasa komputer ini hidup lagi. Takkan lah mesin 20 tahun boleh hidup — laptop aku beli 2 tahun lepas pon dah kaput.

Mula-mula kena sambung kepada adapter. Adapter saja berat dah dekat 1/2 tan metrik:

sama berat dengan lesung tumbuk sambal belacan

kalau on the road boleh cucuk dalam kereta...wakakkakaa

lubang untuk bubuh diskette

Setelah memasang power source dan memasukkan disket yang betul, saya pun membaca bismillah (bukan apa, takut meletup) dan kemudian membuka suis itu.

Jeng jeng jeng…ini hasilnya:

Hidup lagi beb!! "Last used on 1 January 1990" <-- ini aku rasa reset date, tapi memang dah 20 tahun tak penah bukak

Kemudian saya pun mengambil masa berjam-jam menggodek dan mencuba benda-benda dalam komputer ni. Kekekeke…feels like the 90s again. Nostalgia, nostalgia.

Kesimpulannya komputer ni masih boleh pakai, walaupun lembab macam kura-kura kena arthritis.

Bayangkan satu masa dulu, komputer ni dianggap state-of-the-art dan student2 dan pekerja pejabat bangga mengheret komputer ni kehulu kehilir untuk menunjukkan “kecanggihan” mereka (sambil juga menunjukkan kekuatan bahu mereka).

Kalau ada sesiapa jakun nak tengok, boleh hubungi saya. Nak beli pun boleh, tapi kena harga collector’s item lah. Barang 20 tahun beb, tapi still boleh pakai.

Sorry gambar buruk, tapi sapa berminat boleh quote price untuk semua ni, all included:

For sale: Amstrad PPC512 (computer, adapter, car adapter, 2 manuals, 2 diskettes, all in original bag). 20+ years old but still functional, although LCD screen has turned dim.

Sekian kisah komputer zaman purba. Kembali semula ke zaman moden. The old days suck.

 

7 Responses to Komputer zaman purba

  1. yus rezal says:

    Pergh!! baikk punya!! ‘laptop’ paling otai pernah aku tgk. first time dalam hidup kot..hahaha.jual ngan orang muzium la Bal..

  2. BoB BeRaPi says:

    kalau masuk dalam ebay boleh jd 1/4 jutawan nih.. he3..

  3. Alif says:

    kekekekkee…Kalau takde power source, boleh ganti dengan bateri 10 bijik…wakakakakaka…laptop ko ada boleh pakai bateri????

    yang ni aku tak tahan…lawak…lawak.. kehkehkehkeh…

  4. yc says:

    Hi Mr Suhaimi,

    may I know what is the model of the RM799 laptop that you bought? I am looking for a new laptop too.

  5. Alrazi says:

    Y2K compliance tuu!!!

  6. resampadi says:

    LOL….can’t help laughing! Sangat interesting!

Leave a Reply

