Learn Java programming in an easy and fun way

28 December 2011

Right now I am learning how to program (itu lah masa kecik2 dulu taknak belajo), so lately I have been looking around the Internet to find good online tutorials for programming.

Currently I am learning how to code in C++, but this is a great place to learn Java if you are a rank beginner:

http://www.codecademy.com

(hat tip: akmal)

Advertisements

29

27 December 2011

What is special about the number 29?

  1. It is the tenth prime number.
  2. It is the fourth primorial prime.
  3. It forms a twin prime pair with thirty-one, which is also a primorial prime.
  4. It is the sixth Sophie Germain prime.
  5. It is the sum of three consecutive squares, 22 + 32 + 42.
  6. It is a Lucas prime.
  7. It is a Pell prime.
  8. It is a tetranacci number.
  9. It is an Eisenstein prime with no imaginary part and real part of the form 3n − 1.
  10. Since 18! + 1 is a multiple of 29 but 29 is not one more than a multiple 18, 29 is a Pillai prime.
  11. It is the 10th supersingular prime.
  12. None of the first 29 natural numbers have more than two different prime factors. This is the longest such consecutive sequence.
  13. It is the aliquot sum of the odd discrete biprimes 115 and 187 and is the base of the 29-aliquot tree.
  14. It is a Markov number, appearing in the solutions to x2 + y2 + z2 = 3xyz: {2, 5, 29}, {2, 29, 169}, {5, 29, 433}, {29, 169, 14701}, etc.
  15. It is a Perrin number, preceded in the sequence by 12, 17, 22.
  16. Since the greatest prime factor of 292 + 1 = 842 is 421, which is obviously more than 29 twice, 29 is a Størmer number.
  17. On the 29th, I will be 29.

Send all gifts to:

100-1 Jalan 2/23A, Taman Danau Kota, 53300 KL (re: Suhaimi’s birthday gifts)

Preferred gifts: books (any title), stationery (planner, diary, notebook, pen, paperweight, etc.), gift voucher. I accept any unwanted Christmas gift. Thank you.

(Source: http://en.wikipedia.org/wiki/29_(number) )


Imam Mahdi akan turun pada tahun 2006 dan Sai Baba ialah Dajjal (peringatan untuk mereka yang suka sebar cerita palsu)

24 December 2011

Segelintir orang Islam suka sebar cerita bohong. Pada masa saya aktif dengan gerakan Islam di kampus UiTM dahulu (tahun 2000-2001), saya pernah mengikuti aktiviti di mana beberapa orang pelajar menyuruh pelajar-pelajar jangan terlalu sibuk dengan belajar kerana Imam Mahdi akan keluar pada tahun 2005. Ada versi yang mengatakan tahun 2006. Macam-macam dalil yang mereka keluarkan.

Seorang rakan yang saya hormati, seorang Hafiz Al-Quran, graduan pengajian Islam di madrasah Seri Petaling, KL dan pernah mengajar di madrasah Kubang Bujuk di Kuala Terengganu, pula menghantar email forward yang panjang lebar kepada saya pada tahun 2005 supaya bersedia untuk menghadapi kedatangan Imam Mahdi pada tahun 2006. Berikut email tersebut, yang saya salinkan sepenuhnya tanpa edit (cuma email beliau sahaja saya redact):

________________________

From: xxxxxx
To: msuhaimi
Date: Mon, 15 Aug 2005 02:30:29 -0000
Subject: [Dakwah] PERINGATAN UNTUK KAUM MUSLIMIN
PERINGATAN UNTUK KAUM MUSLIMIN

IMAM MAHADI AKAN MUNCUL.
DAJJAL TERLALU HAMPIR
NABI ISA AKAN TURUN

Assalamualaikum wbt

Saudaraku kaum muslimin.

Beberapa bulan lepas saya telah menulis artikel peringatan bertajuk
TAHUN GEMPAR 2005. Berbagai maklum balas yang saya terima dari
pembaca. Yang paling banyak ialah ungkapan ” Betul ke? “.Sinis dan
tidak percaya. Khusus untuk mereka, suka saya membawa jawapan Saidina
Ali r.a ketika menjawab tempelak seorang Yahudi. Yahudi itu
berkata ” Wahai Ali, adakah kamu pasti akan masuk syurga dengan
sembahyang (dll amalan Islam)?” Jawab Saidina Ali r.a mahfumnya ”
Andai kata syurga dan neraka itu tiada maka saya dan kamu tidak rugi
apa-apa..tetapi kalau benar wujud syurga dan neraka…insyaAllah saya
berjaya dan kamu akan celaka”

Demikianlah peristiwa-peristiwa yang saya garapkan dalam artikel yang
lepas dengan merujuk kepada beberapa kitab dan pandangan mereka yang
jujur dan warak. Konsep jawapan saya juga sama. Jawapan saya ” Jika
semua itu tidak berlaku..Alhamdulillah tetapi andai kata satu demi
satu peristiwa-peristiwa tersebut terjadi, adakah kita mampu
menghadapi tanpa persediaan?”

Dalam artikel tersebut saya telah menulis beberapa perkara perlu
diberi perhatian. Antaranya tentang kematian Raja Saudi. Innalillahi
wainna ilaihiraaji’un. Pada hari Isnin, 31 Julai 2005 pada pukul 10
pagi Raja Fadh telah kembali ke Rahmatullah.

Dalam hadis koleksi saya mengenai Imam Mahadi a.s., tercatit bahawa
apabila wafatnya Raja Arab akan berlaku perang saudara dan kekacauan
akibat perebutan kuasa sesama mereka. Oleh yang demikian saya meminta
saudara dan saudari sama-sama mengikuti dengan teliti perkembngan
politik Arab Saudi . Sama-sama kita perhatikan dalam masa terdekat
ini adakah terdapat bibit-bibit persengketaan yang dikatakan akan
berlaku itu. Jika benar berlaku ternyata era Imam Mahadi akan bermula
sebagaimana yang dijangka.
Muhammad Hasanain Haikal menulis dalam bukunya Al-Maqalat Al-Yabaniah
bahawa adanya mereka-mereka yang menunggu untuk menggantikan Raja
Fadh. Dari kalangan saudara kandung Raja Fadh( As-Sudairiyyin), iaitu
Amir Sultan ( Panglima perang dan Menteri Pertahanan) dan Amir
Salman. Manakala pengganti Raja Fadh, Amir Abdullah Ibnu Badawiyyah
adalah hanya saudara tiri Raja Fadh.Raja Amir Abdullah juga merupakan
panglima Pasukan Pengawal Nasional. ( Gambar 1 )
Gambar 1
Tulisan ini digarap pada bulan Ogos 2005. Bulan Ramadhan tahun ini
akan bermula pada awal bulan Oktober 2005 iaitu 4 atau 5 Oktober
2005. Gerhana bulan dijangka akan berlaku di awal Ramadhan. Dan pada
pertengahan Ramadhan akan berlaku pula gerhana matahari. Pada malam
Jumaat pertengahan Ramadhan akan kedengaranlah suara dahsyat yang
menakutkan. Jadi, ada dua peristiwa. Satu siang iaitu gerhana
matahari dan satu malam iaitu suara yang manusia tidak pernah
mendengar sebelum ini.

Pada bulan Syawal berikutnya bersamaan awal November 2005, akan mula
berlaku Ma’ma’ah ( huru hara) yang berupa kecamuk peperangan antara
negara-negara. Pada bulan Zulkaedah bersamaan bulan Disember 2005
akan terjadi perselisihan antarabangsa. Pada tahun 2006, musim haji
akan dilakukan 2 kali. Bulan Zulhijjah pertama bersamaan dengan bulan
Januari 2006. Akan terjadi peristiwa pembunuhan sehingga darah
mengalir di Jumratul Aqabah pada hari Idhul Adha di Mina. Haji pada
kali ini tidak lagi berlaku dalam suasana aman. Selepas peristiwa ini
era Imam Mahadi akan bermula pada awal Muharram 1427 hijrah bersamaan
Februari 2006.

Percayalah era Imam Mahadi dan Dajjal sudah terlalu hampir. Kaum
Yahudi amat yakin pemimpin Agung mereka iaitu Al-Moshaikh ( Dajjal)
akan muncul mengetuai mereka. Kaum Kristian pula amat yakin bahawa Al-
Masih ( Nabi Isa a.s) akan muncul memimpin mereka. Manakala kita,
kaum muslimin yakin bahawa Al-Mahadi, Al-Moshaikh( Dajal) dan Al-
Masih a.s akan muncul. Menarik bukan?

Sesungguhnya Yahudi sedang kecut perut yang teramat-amat. Mereka
membina tembok-tembok di Israel. Menanam pokok Ghardaqah dengan
banyaknya. Malah telah menempah pedang Titanium dengan banyaknya.
Hari mereka akan disembelih di bumi Israel makin hampir. Mereka
menempatkan tentera proksi di bumi Afghanistan dan Iraq untuk
menghadang tentera dari Timur. Tetapi ramai umat Islam sedang lalai
dan hampir tidak ambil peduli pada era yang ditentukan olehNya tetapi
telah dikhabarkan oleh RasulNya 1426 tahun lampau.

Ketahuilah era Islam menakluki dunia semakin hampir. Benarlah sabda
Rasulullah saw bahawa akan sampai satu masa tidak akan ada satu pintu
yang tidak akan dimasuki Islam. Panjang umur kita semua akan
menyaksikan seorang pemimpin Agung bergelar Imam Mahadi akan
memerintah dunia sambil memegang panji-panji Islam.
Tadahkan tangan dan berdoalah untuk pemimpin Agung kita Khalifah Al-
Mahdi dan para pejuangnya. Di segenap ceruk dunia kini, sedang
bersiap-siap 40 wali kutub, 313 orang Al-Badri dan 360 orang An-Najd.
Mereka akan diikuti oleh 100,000 pejuang kaum muslimin yang akan
berjuang seperti singa di waktu siang dan berdiri malam beribadat
kepada Allah. Mereka-mereka yang terpilih itu kini berada di mana-
mana. Setiap mereka akan mendapat alamat dari Allah. Apabila seruan
tiba ( sedikit masa lagi) mereka akan menyahut seruan datang
berbai’at/ berjanji setia dengan Imam Mahadi dan bersedia
mencagarkan nyawa untuk agama. Mereka akan berduyun-duyun tampil
mempertaruhkan jiwa raga untuk berjuang di sisi Imam Mahadi
menegakkan kalimah Allah di muka bumi.

Tetapi sebelum bendera Islam berkibar diseluruh pelosok alam,
beberapa peristiwa yang besar akan berlaku terlebih dahulu dan
merubah senario kehidupan di luar kebiasaan dan jangkaan. Tiada lagi
teknologi maklumat, Teknologi bio dan teknologi nano. Bursa saham di
seluruh dunia akan merudum dan berakhir.

Saya pernah diberitahu oleh seorang ulamak yang warak bahawa Imam
Mahadi akan berdoa kepada Allah agar minyak dilenyapkan dari muka
bumi. Katanya waktu itu manusia akan berkenderaan hidup bukan
berkenderaan mati. Bayangkan dunia tanpa minyak. Peperangan di era
Mahadi hanya akan berlaku di waktu siang dan bersenjatakan panah,
pedang dan tombak.

Mustahil? Allah Maha Berkuasa untuk melakukan sesuatu. Mengapakah
Kaum Yahudi menempah pedang-pedang titanium? Adakah mereka lebih
mengetahui dari kita? Memang mereka lebih mengetahui, peka, yakin dan
sedang bersedia bersungguh-sungguh untuk menghadapi saat-saat genting
pemusnahan bani Yahudi secara total dari muka bumi. Yahudi memang
suka melawan takdir.

Mengenai Imam Mahadi. Tanpa prejudis saya menulis. Janganlah saudara
terkejut bahawa pemimpin Agung yang bakal memerintah dunia itu akan
datang dari dunia sebelah sini. Beliau akan muncul dari kalangan Bani
Jawi. Bukan Bani Arab dan bukan Bani Israel.

Bani Jawi? Mungkin sebahagian dari kita termangu-mangu dan tertanya-
tanya mengenai bani jawi. Pernah dengar ungkapan ” masuk jawi” dan
tulisan jawi?. Apa maksud Jawi tersebut. Bani Jawi asal usulnya dari
keturunan Nabi Ibrahim a.s. Semasa keluar berdakwah meninggalkan Siti
Hajar dan Ismail a.s yang masih kecil, Nabi Ibrahim sampai ke
Kampuchea dan berkahwin di sana. Keturunan baginda berkembang biak di
Nusantara dan bergelar Bani Jawi. Tidak hairanlah militeri Israel
telah lama bertapak di Singapura sebagai penasihat. Apa yang mereka
cari? Kaum Yahudi telah mengetahui siapa Rasulullah dan di mana
baginda dilahirkan. Demikian juga, Yahudi telah mengetahui siapa dia
Imam Mahadi, di mana dia dilahirkan. Mereka sedang kelam kabut
mencari Imam Mahadi kerana mereka tahu inilah orang yang akan menjadi
khalifah dan memimpin kaum muslimin menyembelih mereka nanti. Tetapi
mampukah Yahudi mengalahkan perancangan Allah swt?

Sesungguhnya dari Bani Arab ada pemimpin agung, Rasulullah saw yang
tercinta, dari Bani Israel muncul Musa a.s dan di akhir zaman muncul
Mahadi a.s. Al-Muntazar dari kalangan Bani Jawi. Imam Mahadi a.s.
adalah orang Jawi. Ada darah Rasulullah saw sebelah saidina Hassan
r.a.dalam dirinya. Imam Mahadi telah wujud dan akan memimpin dunia
ini dengan akhlak Allah yang mulia. Adil dan saksama. Di mana beliau
berada? Hanya Allah yang Maha Mengetahui.

Imam Mahadi bukan manusia luar biasa. Beliau adalah manusia biasa
tetapi beliau adalah insan pilihan Allah. Sampai masanya beliau akan
ditarbiyah oleh Allah hanya dalam satu malam sahaja. Bacalah kisah
Jalut dan Talut yang tercatit dalam Al~Quran. Pemimpin bani Israel
itu hanyalah seorang gembala kambing. Tiba-tiba sahaja dia dilantik
menjadi pemimpin.Ini cerita dalam Al~Quran. Manakala Rasulullah saw
pula hanyalah seorang anak yatim. Di saat dipilih sebagai Rasulullah,
baginda pernah diperlekehkan oleh kaumnya. Ada yang tidak percaya.
Ada yang menolak bulat-bulat. Imam Mahadi juga akan mengalami nasib
yang sama. Ianya sunnatullah.

Imam Mahadi bukan seorang insan bersinar-sinar bercahaya turun dari
langit. Bukan juga seorang yang mempunyai kekuatan ghaib dan sakti.
Beliau memiliki nusrah Allah swt. Peperangan demi peperangan akan
dilalui olehnya untuk mengembalikan sinar agama di bumi ini.
Kemenangan demi kemenangan akan dicapai oleh Imam Mahadi bersama
tenteranya dengan izin Allah.

Imam Mahadi tidak mencari harta dan kedudukan. Malah beliau akan
membahagi-bahagikan harta sewenang-wenangnya. Yang beliau mahukan
agar setiap manusia di muka bumi ini kembali memuji Allah dan
mengagungkan hanya Allah. Beliau menyambung kerja Nubuwwah. Menyeru
manusia kepada Allah. Beliau adalah Amirul mukminin dan Khalifah yang
kita tunggu-tunggu.

Imam Mahadi akan dibantu oleh pejuang-pejuang yang cintakan hanya
Allah dan Rasul saw. Mereka sanggup mati kerana agama yang suci
seperti para sahabat. Niat mereka juga seperti Imam Mahadi. Pengikut
Mahadi a.s bukanlah pecinta dunia. Mereka tidak mencari pangkat dan
harta, Mereka membantu Imam Mahadi menyebarkan kalimah Allah di
segenap pelosok bumi dengan diri dan harta mereka.

Lawatilah laman web zionis – ” Temple institute”. Di sana kita akan
lihat betapa gigihnya kaum Yahudi mahu membina biara suci untuk
menyambut kedatangan Al-Mosaikh mereka yang dinanti-nati sekian lama
sebagaimana yang tercatat dalam kitab mereka.

Saya menyeru kepada diri saya dan kaum muslimin agar membuat
persiapan. Jangan berlengah lagi. Masanya bukan dekat. Tetapi teramat
dekat. Kita tidak perlu membina Mesjid khas seperti kaum Yahudi.
Imarahkanlah mesjid ditempat masing-masing. Ajak-mengajaklah denga
penuh hikmah dan kasih sayang sesama kita. Hidupkan rumah-rumah Allah
dengan amalan-amalan. Tingkatkan amalan persendirian dan ajaklah kaum
keluarga meningkatkan amalan sebelum ujian-ujian besar melanda
gelombang demi gelombang.

Akhir sekali saya mengingatkan diri saya dan kaum muslimin agar
jangan bertangguh-tangguh lagi mengamalkan tunjukajar Rasulullah saw
sejak 1426 tahun yang lampau. Rasulullah saw mengajar doa tersebut
kepada umatnya untuk mengelak dari fitnah Dajjal. Rasulullah saw
mengajar doa tersebut kepada para sahabat begitu teliti seperti
mengajar ayat Al~Quran pada 1426 tahun yang lampau. Masa yang masih
jauh dari era Dajal. Tetapi para sahabat telah mengamalkannya.
Sedangkan kita berada di ambang era fitnah Dajjal, Masihkah kita
ambil sifat tidak endah? Mungkin ada yang tahu tetapi mengambil sikap
sambil lewa dan menangguh-nangguh. Sedihnya sebahagian besar umat ini
langsung tidak tahu doa ini. Apalagi mengamalkannya.

Fitnah Dajal adalah besar dan serius. Ini bukan masalah hidup atau
mati. Tetapi mereka yang terpengaruh dengan sihir Dajal akan jadi
kafir, Na’uzubillah. Sabda Rasulullah saw mahfumnya, sejak zaman
Nabi Adam, tidak ada Nabi yang tidak mengingatkan umat mereka tentang
fitnah Dajal. Sedarlah dan sedarkanlah seluruh kaum muslimin tentang
peristiwa paling dahsyat yang bakal berlaku sedikit masa nanti. Salin
dan sebarkan doa yang saya lampirkan ini.

 

Saya memohon ampun kepada Allah dan meminta maaf kepada kaum muslimin
jika ada salah dan silap dalam penulisan ringkas ini. Saya hanya
memberi peringatan.

Ya Allah berilah Hidayat, Hifazat dan maghfirahMu kepada pemimpin
kami Imam Mahadi Al-Muntazar walau di mana baginda berada.
Selamatkanlah baginda. Bantulah baginda. Begitu juga para pejuang
Islam yang akan bergadai nyawa di sisinya.

Ya Allah selamatkanlah seramai mungkin umat ini dari fitnah dan sihir
Dajjal.

Ya Allah bantulah kami menghadapi gelombang-gelombang ujian yang
bakal mendatang.
Abu Basyir Ad-Daiki Al~Jawi
HARI-HARI YANG PERLU DIPERHATIKAN

BULAN & TAHUN BULAN & TAHUN PERISTIWA

Ogos2005 Rejab 1426 Kematian Raja Fadh
Oktober 2005 Ramadhan 1426
1. Gerhana di awal bulan
2. Bunyi yang menggerunkan ditengah bulan (malam)*
3. Gerhana di ditengah bulan(siang)
4. Ada tanda dilangit seperti tiang bersinar.

November 2005 Syawal 1426 Peperangan dan huru hara

Disember 2005 Zulkaedah 1426 Konflik antara Negara Islam/suku
kaum

Januari 2006 Zulhijjah 1426 Pertumpahan darah di Mina pada
musim Haji

Februari 2006 Muharam 1427 ( Hari Asyura) Imam Mahadi di bai’at

* Jika ini terjadi simpanlah makanan untuk setahun.

________________________

Sekarang dah 2011, nak masuk 2012. Mana pergi Imam Mahdi, ustaz? Mana dia pertumpahan darah di Mina tahun 2006? Mana bai’at Imam mahdi pada Hari Asyura? Ustaz dah tipu saya.

Yang lebih teruk, Ustaz telah tipu menggunakan agama. Ustaz telah berdusta terhadap agama kita sendiri, kerana mengikut ajaran Islam, tiada siapa yang tahu tarikh-tarikh tanda besar kiamat melainkan Allah s.w.t. Kenapa ustaz menipu, dan kenapa ustaz menyebarkan kisah2 palsu ini? Budak tadika pun tahu menipu berdosa.

Adakah untuk memberi keinsafan? Tak cukupkah Al-Quran yang penuh dengan kisah2 Nabi terdahulu dan cerita2 kiamat untuk memberi keinsafan? Perlukah merekacipta kisah2 palsu mengenai Nabi Ibrahim pergi Kampuchea dan Imam Mahdi muncul dari Nusantara untuk memberi keinsafan?

Apa yang saya nak tanya ustaz ialah:

Berapa anak muda dan orang dewasa yang percaya cakap ustaz bahawa tahun 2006 imam mahdi dan dajjal akan turun, lantas mereka berhenti kerja dan berhenti dari pengajian kerana kononnya nak sertai tentera Imam Mahdi?

Apakah dalil yang ustaz bawa untuk menyokong kisah palsu tersebut? Ustaz belajar dari kitab mana?

Apakah hukum menyebarkan berita palsu yang tak dikaji kesahihannya?

Apakah hukum menyebarkan pada manusia tarikh Imam Mahdi akan turun sedangkan Rasulullah pun tak tahu tarikh tersebut?

Ustaz dah taubat ke belum?

Kalau belum cepat sikit ya.

Begitu lah juga dengan kisah Sai Baba yang dianggap Dajjal. Siap keluar buku lagi bertajuk “Dajjal Sudah Muncul dari Khurasan”, mengenai Sai Baba ini.

Buku ini dijual di toko2 buku agama, diterjemah dari bahasa Indonesia ke Bahasa Malaysia, dan menjadi bestseller (“buku panas”, tertera di cover buku ini).

Dalam buku itu banyak gambar2 Sai Baba, yang tak banyak ialah ayat Al-Quran dan Hadith Sahih. Yang lebih authentic bagi penulis buku ini ialah Sai Baba bukannya kata-kata Allah s.w.t. Yang lebih dipercayai ialah magic2 Sai Baba, bukan mukjizat Al-Quran. Nauzubillahi min zaalik.

Sekarang Sai Baba dah mati. Adakah Dajjal sudah mati? Kalau Dajjal dah mati, adakah akan keluar Dajjal kedua? Kalau Sai Baba itu dajjal, mana pergi tentera dajjal yang katanya beratus ribu orang tu? Sai Baba ada tentera ke? Kalau Sai Baba itu Dajjal, kenapa Sai Baba nampak dua2 mata elok je? Bukankah Dajjal buta sebelah?

BBC, satu syarikat penyiaran milik kerajaan UK yang bukan Islam itu pun lebih arif mengenai Sai Baba — mereka dedahkan bahawa Sai Baba ialah seorang con man, bukannya seorang ahli agama yang suci. Rajin2 lah cari video di Youtube pendedahan mengenai penipuan dan hoax yang dibuat oleh Sai Baba.

Orang Kafir pun tahu Sai Baba penipu, orang Islam yang kononnya ulamak, tulis buku mempercayai Sai Baba ada kuasa ajaib. Astaghfirullah. Kalau ini bukan namanya menyesatkan umat, apa lagi?

Semua ni penipu. Penipu yang berselindung di sebalik agama. Laknatlah kamu semua.

Tapi mereka ni senang sahaja nak tutup kesalahan mereka. Mereka akan kata “saya khabarkan kisah2 ini supaya iman kamu meningkat. tak kira lah betul atau tidak, bukankah elok kita menyediakan diri untuk hari kiamat? Bukankah Al-Quran menyuruh kita berfikir mengenai hari kiamat?”

Ini lah kata-kata yang sering diujarkan mereka untuk menutup penipuan yang mereka buat pada umat. Dengan selindung agama, mereka menjustifikasi kan penipuan besar mereka. Menipu jadi halal sebab dibungkus dengan agama.

Saya bukan kata semua orang penipu, bukan semua ustaz menipu. Yang buat ini beberapa kerat sahaja. Saya tak nafikan bahawa ramai umat Islam dan ulamak Islam yang berfikiran waras, tidak sebodoh ini. Semua itu saya mengaku. Jangan lah kata saya menyapu semua orang islam dengan tuduhan ini. Saya kata kepada sebahagian sahaja, bukan semua.

Mereka yang suka menipu ini tak habis2 menipu. Antara penipuan lain:

1. Dalam Pepsi ada darah pesakit HIV, jadi jangan minum Pepsi dan minuman2 lain untuk beberapa hari.

Ini diberitahu oleh seorang rakan saya beberapa minggu lepas. Apabila disemak menggunakan Google, rupa2nya penipuan ini dah bertahun2 dibuat. Kadang2 kena pada Coke. Kadang2 brand lain pun turut masuk. Ntah apa yang mereka ni dapat aku pun tak tahu lah.

Bila benda ni di”share” dalam Facebook Wall oleh budak hingusan, maka berduyun2 lah si mangkuk menulis di bawahnya:

Terima kasih akhi. minta kebenaran untuk share.

Wahhh…takutnye ana nak minum Pepsi lepas ni. Jazakallah akhi. mohon kebenaran untuk share

Ana kena share maklumat ni dengan para muslimin dan muslimat. ana mintak kebenaran untuk share ya. JZKK 🙂

Nak kata bodoh, nanti marah pulak. Tapi takpe, marah le kat aku. Korang seme memang bodoh.

2. Dalam makanan XXX dan minuman YYY, ada enzim babi. Kadangkala ada lemak babi, sel babi, daging babi, tulang babi, bulu babi, usus babi, tekak babi, hidung babi, lidah babi, tetek babi, pendek kata semua anggota babi.

Ini selalu dibuat untuk mensabotaj perniagaan. Yang terkini benda ini kena kepada syarikat Ramly Burger. Siap ada surat palsu dikeluarkan kononnya disahkan oleh Jabatan Agama Islam bahawa daging Ramly Burger mengandungi Babi.

Saya doakan semoga siapa yang memulakan fitnah ini, akan merasai cemeti di dalam kubur barang sedas dua.

Ada antara mereka yang cakap “alah, kalau tak betul pun, bukankah ini cara untuk menjadikan orang islam lebih berjaga2?” ini kata-kata mereka yang bodoh ini. Ramly Burger rugi berpuluh2 ribu, dizalimi oleh mereka yang suka mensabotaj. Mereka boleh lagi defend perkara tersebut dengan topeng agama? Sungguh sial. Celaka mereka ini, dan para pendokong mereka.

Walau perkara ini dibuat kepada syarikat bukan Islam sekali pun, kita tak boleh redha. Siapa yang menyebarkan perkara ini, tanpa menyemak atau mengkaji kesahihannya, turut sama-sama bersalah atas dosa mensabotaj dan menyebarkan berita palsu yang memudaratkan manusia lain (walau kepada bukan Islam sekalipun).

Dalam islam tak diajar adab perniagaan yang menyuruh kita mencari babi dalam produk keluaran pesaing2 kita. Kalau nak jual ubat gigi halal atau jual ayam goreng halal, jangan fitnah orang lain letak babi dalam produk mereka.

3. Dunia akan kiamat 2012.

Barangsiapa percaya dunia akan kiamat pada 2012, mereka ini lebih percaya kepada Mayan prophesy daripada percaya kepada kitab Allah. Kitab Allah mengatakan bahawa tiada siapa yang tahu masa kiamat melainkan Allah sahaja, walaupun Rasulullah pun tak tahu. Siapa percaya konspirasi Mayan ini cuba check balik iman dalam diri anda. Apa dalil yang digunakan untuk percaya benda ni? Tiada apa-apa berunsur Islam melainkan fiksyen2 Barat sahaja.

Dan macam2 lagi penipuan dibuat atas nama agama. Kalau nak tulis satu persatu memang tak habis.

Biasanya penipuan dibuat oleh orang2 yang ada latarbelakang agama, tapi hatinya jahat. Alasan mulutnya ialah untuk kebaikan orang Islam. Ingat, menipu jadi halal kalau dibalut dengan agama.

Kemudian disebarkan melalui usrah2 dan ceramah2.

Kemudian sampai kepada masyarakat umum.

Yang kemudian menyebarkannya melalui FB wall, SMS, email fwd, blog, twitter, dan cara2 yang lain.

Orang lain menggunakan teknologi untuk memperbaik kehidupan dan untuk memajukan manusia, kita menggunakan teknologi untuk hebahkan bahawa imam mahdi keluar tahun 2006, dunia kiamat tahun 2012 dan Sai Baba adalah dajjal. Dan produk itu dan ini ada babi.

Patutlah tak maju-maju.


Thorium

22 December 2011


Kenapa Saya Tinggalkan Public Gold — M. Alif Nordin

21 December 2011

Satu artikel panas yang ditulis oleh boss saya di Aidan Group iaitu En. Mohd Alif Nordin.

Artikel ini telah mendapat hampir 5000 share di FB:

http://www.pelabursilver.com/4-sebab-kenapa-saya-tinggalkan-public-gold.html

____________________________

Disclaimer:

1.Nama “Public Gold” atau singkatannya iaitu “PG” di dalam artikel ini adalah merujuk kepada empunya laman web http://www.publicgold.com.my

2. Artikel ini ditulis oleh saya, dari perspektif mentaliti seorang bisnesman full time (Aidan Group) sejak lebih 5 tahun yang lalu dan seorang Master Dealer bagi Public Gold yang tidak puas hati dengan pengurusan Public Gold dan sudah tidak aktif mempromosi produk Public Gold.

3. Artiel ini tidak memburukkan mana-mana produk Public Gold. Semua pembeli produk Public Gold perlu yakin bahawa produk Public Gold diperbuat daripada emas dan perak yang tulen dan berkualiti tinggi.

4. Segala keputusan yang dibuat dan mengapa artikel ini ditulis adalah atas dasar pilihan peribadi, bukan kerana dipengaruhi atau disuruh oleh orang lain.

5. Artikel ini ditulis tidak atas dasar sentimen perkauman antara bangsa Melayu dan Cina atau mana2 bangsa.

***************************************

Nama saya ialah Mohd Alif Nordin. Sehingga tarikh artikel ini ditulis, saya adalah seorang Master Dealer yang sah bagi Public Gold (PG). Mungkin setelah mana2 pihak menyampaikan artikel ini kepada pihak pengurusan PG nanti, maka dealership saya akan ditamatkan dan saya tidak dibenarkan lagi untuk mempromote produk PG. Serious…. saya tak kisah langsung. Kalau saya kisah, maka tak mungkin saya akan mengeluarkan artikel ini. Sila sebarkan artikel ini jika anda rasa ianya berbaloi disebarkan.

Baiklah. Mari kita mulakan. Mengapa saya tinggalkan Public Gold?

1. Business model jangka panjang yang menguntungkan syarikat, tetapi tidak bagi agent/dealer.

Semua dealer PG tahu, sesiapa sahaja boleh membeli produk PG terus  di cawangan PG di seluruh Malaysia. Anda boleh tanya kepada mana2 dealer tentang rancangan PG untuk membuka semakin banyak cawangan PG di seluruh Malaysia.

Kesan terhadap syarikat?

(a) Syarikat PG semakin dikenali ramai. Brand equity nya akan semakin meningkat. Produk PG senang didapati di mana2. PG makin maju.

(b) Syarikat dapat buat untung lebih sebab tak perlu tolak % komisen untuk dealer memandangkan pembeli boleh beli direct tanpa perlu melalui introducer/agent/dealer.

Kesan terhadap dealer?

Cuba anda semua fikir, bila sesiapa sahaja boleh pergi ke mana2 cawangan PG untuk membeli produk, bukankah ini akan ‘membunuh’ semua dealer dalam jangka masa panjang? Untuk bangunkan PG, dealer2 di leverage kan. Bila syarikat makin berkembang, dealer2 dipinggirkan secara ‘halus’. Kalau anda tanya orang2 top dalam PG mengapa ini dilakukan, mungkin mereka akan memberi alasan bahawa “…nanti senang untuk dealer2 nak pick up produk utk customer“.

hahahaha…bagi saya ini cuma alasan gula2 utk menyedapkan hati dealer. Mula2 memang la. Lepas pembeli dah tau diorang boleh beli direct and tempat nak belinya tak jauh mana, saya yakin sebahagian besar pembeli akan beli direct drp cawangan PG berdekatan dan bukan lagi melalui dealer. Sama macam orang beli produk di kedai Habib Jewel dan sebagainya. Kenapa? Gunalah common sense. Kalau anda di beri pilihan semasa nak beli logam berharga, anda suka dapat ‘fresh’ from kedai atau melalui orang tengah? Anda sendiri tahu jawapannya.

Mungkin juga orang2 top dalam PG atau admin ofis PG akan bagitau anda yang ada limit bagi mereka yang membeli terus di cawangan PG. Haha…betul ke tu? Cuba tanya balik diorang betul2. Kenapa saya cakap sebegini? Jawapannya ialah…SEBAB SAYA DAH KENE! Kita ni dealer punye la update blog promote sana sini, pastu kawan call tanya macam2. Punye la banyak kali saya pesan kat kawan saya, bila ready nak beli, call saya untuk lock harga. Tapi tunggu punye tunggu, bila saya sms balik kawan saya utk tanya dia bila nak beli, dia jawab macam ni lebih kurang,

Alamak, sori bro. Aku dah beli direct. Aku ingat boleh beli direct macam kedai emas biasa“.

Huhu…pasal Allah masih bagi saya iman, saya yakin ianya bukan rezeki saya je la. Takkan nak salahkan pembeli? Dah la kawan saya tu beli berpuluh ribu. Dah berapa dah tu komisen saya melepas? Anda semua dealer PG, anda tentu faham perasaan saya kan? Nak fight dengan PG utk dapatkan komisen tu? Dah berapa hari dah kawan saya beli masa tu. Apa bukti yang saya boleh guna utk claim yang sayalah introducer kawan saya tu? Aduii…leceh la macam ni kalau nak kene gaduh selalu…

Walau bagaimana pun sebagai seorang bisnesman, saya boleh faham keinginan PG nak dapatkan untung lebih bagi jangka masa panjang. Sama je dengan kebanyakkan (bukan semua ye) syarikat2 lain. Tapi, syarikat2 lain ada la rasional nya dalam menjaga kepentingan dealer2 mereka. Sebagai contoh, syarikat Hargaemas Resources yang saya sudah daftar sebagai dealer, mereka menyediakan saluran alternatif kepada dealer untuk membuat untung yang berbaloi-baloi, walaupun mereka juga mengamalkan polisi “boleh beli direct” seperti mana Public Gold.

Ini adalah sebab utama mengapa saya tinggalkan Public Gold.

2. Komisen yang sangat sedikit, iaitu 2%.

Itupun hanya untuk Master Dealer. Kalau normal dealer, lagi la sikit. Semakin lama kita bertapak di dalam sesuatu industri, kita akan semakin masak akan selok-belok industri tersebut. Antaranya ialah, kita akan makin tahu berapa profit margin mereka sebenarnya. Daripada situ kita boleh agak berapa banyak untung yang mereka buat. Mungkin anda bertanya, “…kalau komisen PG sikit sangat, dah tu kenapa ramai je yang berminat nak jadi dealer PG?

Jawapan saya ialah PG pandai ‘mengaburi’ fikiran dealer2 (termasuk saya lebih 2 tahun yang lalu) dengan selling point pertama iaitu “PG akan buka banyak cawangan seluruh Malaysia. Jadi, nanti dealer senang nak amik produk untuk customer“.  Bila fikir selapis, bunyi macam sangat bagus sebab PG akan ada banyak dealer support centre (konon!). Nampak macam sebuah syarikat yang kukuh dan serious untuk berkembang maju dalam jangka masa yang lama. Bukan ‘fly-by-night’ punya syarikat. Tapi bila saya fikir dua tiga lapis, saya rasa saya dah nampak tembelangnya. Terutamanya bila saya sendiri dah kena macam yang saya cerita di point no.1 di atas.

Point yang kedua ialah PG ada kelebihan sebagai antara ‘abang sulong’ yang mempunyai modal besar dalam merancakkan industri pelaburan jongkong/dinar emas fizikal di Malaysia. Mereka agresif. Saya akui tentang perkara tu. Lebih 2 tahun dulu, berapa ramai la sangat orang sedar tentang pelaburan emas? Berapa banyak la syarikat yang bergerak aktif seperti PG? Sikit je. Dengan kelebihan modal yang besar dan marketing yang agresif, ramai yang ‘terbeli’ dengan PeLuAnG KeEmAsAn (ye la tu!) yang ditawarkan PG.

Anda mungkin bertanya lagi, “…bagaimana pula dengan beberapa top leader PG yang dapat mengaut PeLuAnG KeEmAsAn yang ditawarkan PG? Takkan mereka tak nampak tentang perkara ni?” Haha…saya yakin, itu sebab mereka dah too deep dengan PG. Walaupun mungkin mereka dah lama sedar dengan point2 yang saya utarakan di dalam artikel ini, macam mana la diorang tu nak detach dengan PG? Apatah lagi kalau yang dah dapat BMW sebijik dan dah jadi jutawan. Memang Public Gold je la yang betul. Orang lain yang tak sependapat dengan pengurusan PG semuanya tak betul. Haha… human factorla katakan…kita kene fokus…betul tak brader Syukor? hehe…

3. Tak boleh promote produk syarikat lain.

Huhu…point ni yang saya paling panas. Sebab apa? Sebab PG menganggap dealer2 mereka macam kan PEKERJA TETAP mereka. Sebagai seorang bisnesman tegar, ini memang saya punya pantang. Kalau tak, takde nya saya jadi bisnesman full time sejak zaman kawan2 saya semuanya dok sibuk hantar resume untuk cari kerja kat syarikat2 besar. Pekerja tetap mesti ada gaji basic. Berapa gaji basic saya tiap2 bulan yang PG bagi? Mana slip gaji nya? Mana offer letter nya? Kalau saya ni pekerja tetap, saya boleh faham dan respect la clause 4.e yang berbunyi “must sell only Public Gold products“. Saya ada lima orang pekerja tetap di ofis. Saya sendiri pun akan marah kalau masa office hour pekerja saya dok sibuk promote side business lain yang mereka dok buat.

Alasan brader Syukor…”kita kene fokus“. Bunyi betul tapi ikut definisi individu lah. Dia punya definisi fokus ialah “fokus = fokus kepada Public Gold sahaja“. Fokus bagi saya pula  ialah fokus kepada industri logam berharga. Tapi bukan lah bermakna saya nak jadi dealer untuk 10 syarikat pengeluar emas atau silver pun. Saya bukan la sebodoh itu.

Saya bagi satu contoh. Mc Donald kalau jual satu jenis burger je boleh hidup ke? Adakah disebabkan kene fokus, Mc Donald tak patut jual beberapa jenis burger (Big Mac, Chicken Burger, Cheese Burger, etc) dan complimentary items (french fries, ais krim, etc) untuk memajukan perniagaan mereka? Ada ka patot macam tu?

Alasan brader Syukor lagi…”we are talking about human factor“. Saya diberitahu yang Public Gold banyak keluar duit untuk marketing bagi support dealer seluruh Malaysia. Antaranya ialah sponsor conference mempromosi penggunaan dinar, keluar di slot2 televisyen dan juga artikel serta iklan surat khabar. PG juga sponsor brader Syukor, Pokli dan sorang lagi (saya tak kenal dia) untuk bergerak ke seluruh Malaysia bagi mengadakan seminar PG. Itu setakat yang saya tahu. Apa2 pun, point nya ialah macam ‘tak kenang budi’ la. PG dah keluar duit support dealer tapi dealer boleh ‘curang’ promote produk syarikat lain.

Hahaha…meh sini baca point saya:

(a) Syarikat keluar duit untuk support marketing for dealers adalah amalan biasa syarikat2 direct selling. Dan mereka takde pun wujudkan clause 4.e tu. Tak payah la nak cerita besar untuk cuba wujudkan perasaan guilty conscious dalam diri dealer2 bila mereka promote produk syarikat lain. Ada sorang normal dealer mengadu kat saya yang dia nak promote produk syarikat lain yang boleh compliment produk PG, tapi terus dapat show cause letter daripada PG. Hahahaha…agent dapat show cause letter sebab nak promote produk yang complimentary kepada produk PG? Ini the first case in the world kot? haha…memang saya gelak bila dapat tahu berita ni.

(b) Kalau nak sangat enforce clause 4.e tu, enforce kat dealer seperti Syukor dan Pokli tu dah la. Baru la adil. Mereka memang full time all out promote PG. Itu pun mesti berdasarkan persetujuan bersama. Dealer2 lain yang tahap ikan bilis tu, berapa la sangat komisen yang diorang dapat? Pesaing dah la makin banyak. Komisen pulak ciput. Aduhai…

Anda mungkin nak bertanya kepada saya, “…kalau dah tau ada clause 4.e tu, kenapa Alif gi jadi Master Dealer PG dulu?”. Jawapan saya ialah, ini memang saya silap sebab tak anggap PG serious untuk enforce clause tu. Waktu tu pun memang saya tak tau mana2 syarikat lain yang offer dealership seperti PG untuk di buat perbandingan. Banyak sangat yang saya nak serap dalam kepala saya ni masa tu tentang industri logam berharga ni. Sekarang, saya tak nak buat silap kali kedua.

4. Sistem pengurusan komisen yang tidak telus.

Bila anda dapat komisen, anda tahu tak ianya adalah jumlah terkumpul dari saluran mana? Kalau PG silap kira, anda ada cara untuk claim tak? Apa dokumen yang anda boleh guna? Apa dokumen yang anda boleh guna untuk support anda buat apa2 loan kat bank? Bukankah sepatutnya ada cara yang lebih baik untuk membuat online marketing dan ordering system bagi agent?

Entahlah. Saya ada syarikat IT (www.aidantech.com). Saya tahu sistem apa yang diperlukan untuk menjadi sebuah organisasi yang telus. Saya tahu sistem apa yang boleh digunakan untuk bantu agent buat online marketing dengan cekap dan agresif. Syarikat saya memang ada pengalaman luas.

Kenapa saya tak cadangkan kepada PG? Hmmm…saya dah tawar hati la dengan PG. Tahun lepas PG dapat sales RM100 juta (ini brader Syukor yang bagitau saya sendiri over the phone). Dia boleh je cari syarikat2 lain yang besar2 untuk bangunkan sistem yang lebih teratur dan efisyen. Betul tak Mr Louis? Hehe…

***************************************

Baiklah. Setakat ini je lah artikel ini. Mungkin setelah pihak PG membaca artikel ini, mereka akan membaiki segala kelemahan yang dinyatakan di atas. Kalau betul la begitu, alhamdulillah. Tahniah! Bagus la untuk anda semua dealer2 PG yang masih aktif mempromote produk PG.   Sila sebarkan artikel ini (boleh klik butang ‘Share’ di bawah) sekiranya anda rasa ianya berbaloi untuk disebarkan. By the way, saya sekarang jadi dealer untuk syarikat lain. Komisen yang mereka beri jauh lebih baik dari kebanyakkan syarikat di luar sana. Sistem mereka juga lebih bagus dan mereka tiada polisi2 yang karut-marut. Saya lebih selesa bersama mereka.


Creepy Diary

21 December 2011

click to enlarge


Common Courtesy

20 December 2011

1. Thank people who help you even though they are just doing their job, e.g. waiters, cashiers, receptionists, cleaning lady, deliverymen.

2. Use the word “please”, “thank you” and “sorry” a lot. You cannot function effectively with people if these three words don’t roll off your tongue easily.

3. Leave the toilet seat down (for men who pee standing). I am divided on the question of toilet lid: On one hand, I usually leave them down because it seems like a proper thing to do, but on the other hand it is not pleasant to open a toilet lid and see other people’s treasures inside.

4. Flush everything — tissue paper, urine, cigarette butt, candy wrapper. And if you leave skidmarks in the bowl, please scrub it clean.

I know people who don’t flush their pee. Why?

5. Don’t leave the toilet seat wet, and Please, For The Love of God, please don’t wet the floor. Use water carefully, don’t let it splash all over the place.

I once remarked this to a friend, and he responded, in a holier-than-thou tone, that dry toilet floors are “not Islamic”. I was, like, what the duck? Do we need fatwa on basic hygiene?

Enough on toilets…

6. Please introduce yourself properly when talking on the phone. This is very important. I repeat, tell me WHO YOU ARE on the phone before we have any conversation. Every other day, I get into this kind of conversation:

A: Hello bal. Assalamualaikum

B: Waalaikumussalam. Siapa tu

A: Ala bal, takkan tak kenal

B: Errr…siapa ek? sorry tak cam suara

A: Ala…tak kenal ke? cuba teka siapa

B: Aiseh malas aku nak main teka2. siapa ni.

A: ni Hafiz la.

B: Hafiz mana ni? (aku kenal ade la dalam 80 orang Hafiz)

A: Ala…aku Hafiz, kawan ko masa kat sekolah dulu. Ingat tak ko duduk asrama sebelah dorm aku.

WTFFF???? Dah la aku keluar sekolah berpuluh tahun dulu, lepas tu kat sekolah tu ada 800 orang, nama Hafiz je ada lah dekat 15 orang, pastu ko budget aku boleh cam suara ko? Muka ko macam mana pun aku dah lupa.

Walaupun ko famous sekali pun, dan ko rasa macam semua orang kenal sekali pun, tolonglah kenalkan diri anda dengan proper. Jangan perasan semua orang pikir pasal ko je sepanjang masa sampai hafal ko punya bunyi suara.

Salah satu contoh yang baik ialah seorang rakan saya di dalam Aidan. Walaupun kami bekerja di syarikat yang sama, jumpa setiap hari, cakap phone hampir setiap hari, dan no. tel dia ada dalam handphone saya, tetapi bila dia call saya, dia akan perkenalkan diri dahulu. This is courtesy.

(back to english.)

7. Please knock on the door and give salam whenever entering a room with a closed door.

Last week, I was in office with some students, and then I knock on the door of the meeting room to check if anyone’s inside. One of my students asked, “sir, kenapa sir ketuk pintu, bukan ofis ni sir punya ke?”. I replied, “yes right, but there might be people in there who are doing private matters, and I don’t want their privacy being encroached upon.”

I am an extremely private person and I have utmost respect for people’s privacy.

8. If people email you for a specific request (other than spam or mass email), reply the email. If you don’t want to continue the correspondence, be brief and clear. Don’t leave people hanging.

It is a courtesy to tell people who asked for your help, whether you are going to help them or not. Keeping people waiting and guessing for an answer is rude, even though you don’t know the person.

9. When dealing with money, be as straightforward as possible. Don’t shame or pressure the other party to enter a transaction they are unhappy with. Don’t make people feel “serba salah” when they are dealing with you.

Also, don’t force people to name a price on the spot. The proper way to do business is to request (in writing or verbally) a quotation for products to be purchased or services to be rendered, and let the provider give his quotation in his own sweet time, without any pressure.

10. Address other people with respect. I have a friend I attended primary school with who just got a doctorate. I call him “Dr. XXXX” even though we’ve known each other as kids. The reason is because one time I called him without the title Dr., and his face soured a bit. I think he is an asshole, but even assholes deserve respect (especially assholes with Ph.D.).

Unless a person explicitly requests you not to call him with titles, then err on the side of over-titling. For example, I don’t care to be called with any title, so some of my students call me Suhaimi (although most of them called me Sir or Mr Suhaimi or Cikgu). some of my young friends who became YB, usually don’t like to be called YB, so I just call them using their names. Kalau YB tua, maybe kisah kut pasal title2 ni. orang tua kan suka protokol

People who had been to Hajj, I call them Haji or Hajjah for courtesy — although I never agree on the use of Haji or Hajjah, because there is no religious basis in Islam.


%d bloggers like this: